LEGELAZI.ROBlogDespre noi
Tipuri de acte:
lege hotărâre decret decret-lege ordin instrucțiuni circulară dispoziție sinteză răspuns normă regulament ordonanță precizări criterii contract muncă decizie ordonanță de urgență situație listă comunicat constituție moțiune declarație convenție completare metodologie anexă rectificare acord procedură statut apel îndrumar amendament proces verbal încheiere sentință mesaj tarif vamal cartă protocol raport proclamație înțelegere reglementări memorandum aranjament tratat instrument pentru amendare act adițional nomenclator proiect de lege program opinie separată programă analitică codul de etică strategie addendum rezoluție plan contract-cadru prescripții codul internațional de management reguli codul justiției militare act act internațional metodă codul internațional pentru cereale codul internațional (ftp) codul lsa contract ghid tablou de evidență casare normativ recurs document cerințe modul condiții și proceduri manual de operare standard codul civil codul de procedură civilă codul comercial codul aerian codul familiei codul penal codul de procedură penală codul muncii codul fiscal codul silvic codul de procedură fiscală codul vamal sistem repere metodologice codul pentru construcția navelor speciale codul modu proiect principii registru codul consumului manualul primarului manualul prefectului codul de reglementare a conținutului audiovizual cod tehnic al gazelor naturale soluție atribuții poziție comună acțiune comună directivă propunere cpv schemă codul de bune practici în fermă mecanisme aviz consultativ cod tehnic codul navă caiet sarcini-cadru pact studiu modalități unitare codul osv propunere conținut-cadru dosar codul inf codul de siguranță codul isps calculator impozite minută discurs cadru general tranșe de venit impozabil codul european de securitate socială codul de standarde internaționale și practici recomandate măsuri codul studiilor universitare modalități și proceduri codul drepturilor și obligațiilor studentului flux informațional cod de procedură disciplinară cod de conduită inițiativă legislativă cuantum total specificație tehnică condiții instrument cod deontologic comunicare opinie concurentă conținut cerere scrisoare cod de practică ordonanță militară adeverință recomandări modalitate tip act nefolosit notă tarife cadru strategic


GHID din 7 octombrie 2021 privind scenariile de simulare a situaţiilor de criză în temeiul Regulamentului privind FPM

emitent: Autoritatea de Supraveghere Financiară
data vigoare: 20 octombrie 2021
publicat în: Monitorul Oficial nr. 1000 din 20 octombrie 2021

EMITENT AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARĂ
Notă: Conţinut de NORMA nr. 29 din 7 octombrie 2021, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.000 din 20 octombrie 2021. ANEXĂ GHID privind scenariile de simulare a situațiilor de criză în temeiul Regulamentului privind FPM Domeniu de aplicare Cui i se aplică? Prezentul ghid se aplică autorităților competente, fondurilor de piață monetară și administratorilor fondurilor de piață monetară, astfel cum sunt definiți în Regulamentul privind FPM1. Ce se aplică? Prezentul ghid se aplică în legătură cu articolul 28 din Regulamentul privind FPM și stabilește parametrii de referință comuni pentru scenariile de simulare a situațiilor de criză care vor fi incluse în simulările situațiilor de criză efectuate de FPM sau de administratorii de FPM în conformitate cu acest articol. Când se aplică? Prezentul ghid se aplică după două luni de la data publicării acestuia pe site-ul ESMA, în toate limbile oficiale ale UE (pentru punctul 2 paragraful 5 a-II-a teză; punctul 5 paragraful 64; punctul 5.1. Tabelul 1, 2, 3; punctul 5.2. Tabelul 4, 5; punctul 5.3. Tabelul 6, 7; punctul 5.4. Tabelul 8 rândurile 1, 11; Tabelul 9 rândurile 1, 11 și punctul 5.6. Tabelul 11 – celelalte părți ale ghidului se aplică deja de la datele specificate la articolele 44 și 47 din Regulamentul privind FPM). Scop Scopul prezentului ghid este de a asigura aplicarea comună, uniformă și consecventă a dispozițiilor articolului 28 din Regulamentul privind FPM. În special, și astfel cum se specifică la articolul 28 alineatul (7) din Regulamentul privind FPM, acestea stabilesc parametrii de image 1 Regulamentul (UE) 2017/1131 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 iunie 2017 privind fondurile de piață monetară (JO L 169, 30.6.2017, p. 8). image referință comuni pentru scenariile de simulare a situațiilor de criză care trebuie incluse în simulările situațiilor de criză, luând în considerare următorii factori menționați la articolul 28 alineatul (1) din Regulamentul privind FPM: modificări ipotetice ale nivelului de lichiditate al activelor deținute în portofoliul FPM; modificări ipotetice ale nivelului de risc de credit al activelor deținute în portofoliul FPM, inclusiv evenimente de credit și evenimente de rating; evoluții ipotetice ale ratelor dobânzii și ale cursului de schimb valutar; niveluri ipotetice de răscumpărare; extinderea sau limitarea ipotetică a marjelor între indicii de care sunt legate ratele dobânzii aferente titlurilor de valoare din portofoliu; șocuri macrosistemice ipotetice care afectează economia în ansamblu. În conformitate cu articolul 28 alineatul (7) din Regulamentul privind FPM, prezentul ghid va fi actualizat cel puțin o dată pe an, luând în considerare ultimele evoluții ale pieței. În 2020, secțiunea 5 din prezentul ghid este actualizată în special pentru ca administratorii de FPM să dispună de informațiile necesare pentru a completa câmpurile corespunzătoare din modelul de raportare menționat la articolul 37 din Regulamentul privind FPM, în conformitate cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/708 al Comisiei. Aceste informații includ specificațiile privind tipurile de simulări ale situațiilor de criză menționate la secțiunea 5 și calibrarea acestora. Obligații de conformare și raportare Statutul ghidului În conformitate cu articolul 16 alineatul (3) din Regulamentul ESMA2, autoritățile competente și participanții la piețele financiare trebuie să depună toate eforturile pentru a respecta prezentul ghid. Autoritățile competente cărora li se aplică prezentul ghid trebuie să se conformeze prin includerea lui în cadrele lor juridice și/sau de supraveghere naționale, după caz, inclusiv în cazul image 2 Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorității europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare și piețe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE și de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei (Regulamentul ESMA). image în care există ghiduri specifice care vizează în principal participanții la piețele financiare. În acest caz, autoritățile competente trebuie să asigure, prin activitățile lor de supraveghere, respectarea ghidului de către participanții la piețele financiare. Cerințe privind raportarea În termen de două luni de la data publicării ghidului pe site-ul ESMA în toate limbile oficiale ale UE, autoritățile competente cărora li se aplică prezentul ghid trebuie să informeze ESMA (i) dacă respectă ghidul, (ii) dacă nu respectă, dar intenționează să respecte ghidul sau (iii) dacă nu respectă și nu intenționează să respecte ghidul. În caz de neconformitate, autoritățile competente trebuie, de asemenea, să informeze ESMA în termen de două luni de la data publicării ghidului pe site-ul ESMA în toate limbile oficiale ale UE cu privire la motivele de neconformare cu ghidul. Pe site-ul ESMA este disponibil un model de notificare. Odată ce a fost completat, modelul va fi transmis la ESMA. Ghid privind scenariile de simulare a situațiilor de criză în temeiul articolului 28 din Regulamentul privind FPM (participanții la piața financiară nu au obligația de a raporta rezultatele simulărilor situațiilor de criză menționate la secțiunile 4.1-4.7 de mai jos) Orientări privind anumite caracteristici generale ale scenariilor de simulare a situațiilor de criză ale FPM Domeniul de aplicare a efectelor scenariilor de simulare a situațiilor de criză propuse asupra FPM Articolul 28 alineatul (1) din Regulamentul privind FPM solicită FPM să elaboreze „procese solide de simulare a situațiilor de criză prin care să se identifice evenimentele posibile image sau schimbările viitoare ale condițiilor economice care ar putea avea efecte nefavorabile asupra FPM”. Acesta lasă o marjă de interpretare cu privire la sensul exact al sintagmei „efecte asupra FPM”, cum ar fi: impactul asupra portofoliului sau valorii activului net al FPM, impactul asupra volumului minim de active lichide cu scadență zilnică sau săptămânală, astfel cum se menționează la articolul 24 literele (c)-(h) și la articolul 25 literele (c)-(e) din Regulamentul privind FPM, impactul asupra capacității administratorului de FPM de a onora cererile de răscumpărare ale investitorilor, impactul asupra diferenței dintre VAN constantă pe unitate sau pe acțiune și VAN pe unitate sau pe acțiune [astfel cum se menționează explicit la articolul 28 alineatul (2) din Regulamentul privind FPM în cazul FPM cu VAN constantă și cu volatilitate scăzută], impactul asupra capacității administratorului de a respecta diferitele norme în materie de diversificare, astfel cum se prevede la articolul 17 din Regulamentul privind FPM. Formularea articolului 28 alineatul (1) din Regulamentul privind FPM trebuie să includă diferite definiții posibile. În special, scenariile de simulare a situațiilor de criză menționate la articolul 28 din Regulamentul privind FPM trebuie să simuleze impactul diferiților factori enumerați la articolul 28 alineatul (1) din Regulamentul privind FPM atât asupra i) portofoliului sau valorii activului net al FPM, cât și asupra ii) grupului (grupurilor) de lichidități al (ale) FPM și/sau capacității administratorului de FPM de a onora cererile de răscumpărare ale investitorilor. Această interpretare în sens larg este conformă cu cadrul de simulare a situațiilor de criză al AFIA, care include ambele sensuri la articolul 15 alineatul (3) litera (b) și la articolul 16 alineatul (1). Specificațiile incluse în secțiunile 4.2-4.7 de mai jos se aplică, prin urmare, scenariilor de simulare a situațiilor de criză cu privire la ambele aspecte menționate mai sus. image În ceea ce privește lichiditatea, se remarcă faptul că riscul de lichiditate poate rezulta din: (i) răscumpărări semnificative; (ii) deteriorarea lichidității activelor sau (iii) o combinație între cele două. Scenarii istorice și scenarii ipotetice În ceea ce privește ambele scenarii de simulare a situațiilor de criză cu privire la i) portofoliul sau valoarea activului net al FPM și ii) grupul (grupurile) de lichidități al (ale) FPM și/sau capacitatea administratorului de FPM de a onora cererile de răscumpărare ale investitorilor, administratorii ar putea utiliza factorii precizați în secțiunile 4.2-4.7 prin utilizarea scenariilor istorice și ipotetice. Scenariile istorice reproduc parametrii evenimentului anterior sau ale crizelor anterioare și extrapolează impactul pe care acestea l-ar fi avut asupra portofoliului actual al FPM. În timp ce utilizează scenariile istorice, administratorii trebuie să varieze perioadele pentru a procesa mai multe scenarii și a evita obținerea unor rezultate ale simulărilor situațiilor de criză care depind excesiv de o perioadă arbitrară (de exemplu, o perioadă cu rate scăzute ale dobânzii și o perioadă cu rate mai mari). De exemplu, unele scenarii utilizate în mod normal se referă la obligațiunile cu risc ridicat din 2001, la creditele ipotecare cu risc ridicat (subprime) din 2007, la criza din Grecia din 2009 și la prăbușirea pieței bursiere din China în 2015. Aceste scenarii pot include șocuri independente sau corelate, în funcție de model. Scenariile ipotetice urmăresc anticiparea unui eveniment specific sau a unei crize specifice prin stabilirea parametrilor săi și anticiparea impactului său asupra FPM. Exemplele de scenarii ipotetice includ cele bazate pe șocurile economice și financiare, riscul de țară sau de afaceri (de exemplu, falimentul unui stat suveran sau prăbușirea unui sector industrial). Acest tip de scenariu poate necesita crearea unui tablou de bord al tuturor factorilor de risc modificați, a unei matrice de corelare și a unui model de comportament financiar. De asemenea, aceasta include scenarii probabile bazate pe volatilitatea implicită. image Astfel de scenarii pot fi scenarii care implică un singur factor sau mai mulți factori. Factorii pot fi necorelați (venituri fixe, capital, contraparte, valută, volatilitate, corelație etc.) sau corelați: un anumit șoc se poate răspândi la toți factorii de risc, în funcție de tabelul de corelare utilizat. Agregarea simulărilor situațiilor de criză În plus, în anumite circumstanțe, administratorii ar putea utiliza scenariile de simulare a situațiilor de criză agregate pentru o serie de FPM sau chiar pentru toate FPM gestionate de administrator. Agregarea rezultatelor ar oferi o imagine de ansamblu și ar putea arăta, de exemplu, volumul total al activelor deținute de toate FPM administratorului într-o anumită poziție și impactul potențial al mai multor portofolii care se vând în același timp din respectiva poziție în timpul unei crize de lichiditate. Simularea situațiilor de criză în sens invers Pe lângă scenariile de simulare a situațiilor de criză abordate în această secțiune, includerea simulării situațiilor de criză în sens invers poate fi de asemenea benefică. Intenția care stă la baza unei simulări a situațiilor de criză în sens invers este de a supune FPM la scenariile de simulare a situațiilor de criză până la punctul de eșec, inclusiv până la punctul în care ar fi încălcate pragurile de reglementare stabilite în Regulamentul privind FPM, cum ar fi cele prevăzute la articolul 37 alineatul (3) litera (a). Acest lucru ar permite administratorului unui FPM să dispună de un alt instrument pentru a explora orice vulnerabilitate și pentru a preîntâmpina și elimina astfel de riscuri. Combinarea  diferiților  factori  menționați  în  secțiunile  4.2-4.7  de  mai  jos  cu  cererile  de răscumpărare ale investitorilor image Toți factorii menționați în secțiunile 4.2-4.7 de mai jos trebuie supuși simulării în raport cu mai multe niveluri de răscumpărare. Aceasta nu înseamnă că, la început, administratorii nu trebuie să îi supună simulării în mod separat (fără a-i combina cu simulările în raport cu nivelul de răscumpărare) în scopul de a putea identifica impactul respectiv corespunzător. Modul în care ar putea fi realizată această combinare a diferiților factori menționați în secțiunile 4.2-4.7 de mai jos cu cererile de răscumpărare ale investitorilor este precizat în continuare în fiecare dintre secțiunile respective. În acest context, ar putea fi necesară o ipoteză privind comportamentul administratorului în ceea ce privește onorarea cererilor de răscumpărare. Un exemplu practic al unei posibile puneri în aplicare este furnizat în apendice. Simulările situațiilor de criză în cazul FPM cu VAN constantă și cu volatilitate scăzută Articolul 28 alineatul (2) din Regulamentul privind FPM prevede că, pe lângă criteriile de simulare a situațiilor de criză prevăzute la articolul 28 alineatul (1), FPM cu VAN constantă și cu volatilitate scăzută estimează pentru diferite scenarii diferența dintre VAN constantă pe unitate sau pe acțiune și VAN pe unitate sau pe acțiune. În timp ce se estimează această diferență și dacă administratorul de FPM consideră că aceasta ar aduce informații suplimentare utile, ar putea fi relevantă, de asemenea, estimarea impactului factorilor relevanți incluși în secțiunile 4.2-4.7 asupra volatilității portofoliului sau asupra volatilității valorii activului net al fondului. Caracterul neexhaustiv al factorilor menționați în secțiunile 4.2-4.7 de mai jos Factorii stabiliți în secțiunile 4.2-4.7 de mai jos constituie cerințe minime. Se preconizează că administratorul adaptează abordarea specificităților FPM sale și adaugă orice factori sau cerințe care ar putea fi considerate utile pentru exercițiul de simulare a crizei. Exemple de image alți factori care ar putea fi luați în considerare includ rata dobânzii repo, având în vedere că FPM au un rol semnificativ pe această piață. În general, administratorul trebuie să elaboreze o serie de scenarii, cu niveluri diferite de gravitate, care ar combina toți factorii relevanți (și anume, nu ar trebui să fie numai simulări ale situațiilor de criză separate pentru fiecare factor - a se consulta, de asemenea, secțiunile 4.2-4.7 de mai jos). Orientări privind scenariile de simulare a situațiilor de criză în legătură cu modificările ipotetice ale nivelului de lichiditate al activelor deținute în portofoliul FPM În ceea ce privește nivelul de modificare a lichidității activelor menționate la articolul 28 alineatul (1) litera (a) din Regulamentul privind FPM, administratorii ar putea lua în considerare parametri precum: decalajul dintre prețul ofertei și cel al cererii; volumele de tranzacționare; profilul de scadență al activelor; numărul de contrapărți care activează pe piața secundară. Aceasta ar reflecta faptul că lipsa lichidității activelor poate rezulta din probleme legate de piețele secundare, dar poate fi legată, de asemenea, de scadența activului. Administratorul ar putea lua în considerare, de asemenea, un scenariu de simulare a situațiilor de criză care ar reflecta un eveniment extrem în care există o lipsă de lichiditate din cauza unor răscumpărări masive, prin combinarea simulării situației de criză legate de lichiditate cu o diferență între prețul de vânzare și cel de cumpărare înmulțită cu un anumit factor, presupunând în același timp o anumită rată de răscumpărare a VAN Orientări privind scenariile de simulare a situațiilor de criză în legătură cu modificările ipotetice ale nivelului de risc de credit al activelor deținute în portofoliul FPM, inclusiv evenimentele de credit și evenimentele de rating image În ceea ce privește nivelul de modificare a riscului de credit al activului menționat la articolul 28 alineatul (1) litera (b), orientările privind acest factor nu ar trebui să fie prea prescriptive, întrucât extinderea sau limitarea marjelor de credit se bazează în general pe condiții de piață în rapidă evoluție. Cu toate acestea, administratorii ar putea, de exemplu, să ia în considerare: retrogradarea pozițiilor titlurilor de valoare din portofoliu sau nerespectarea obligațiilor de plată a acestora, fiecare reprezentând expunerile relevante în portofoliul FPM; nerespectarea obligațiilor de plată ale celei mai mari poziții a portofoliului, combinată cu o scădere a ratingurilor activelor din cadrul portofoliului; modificări paralele ale marjelor de credit la un anumit nivel pentru toate activele deținute în portofoliu. În ceea ce privește astfel de simulări ale situațiilor de criză care implică nivelurile de modificare a riscului de credit al activului, ar fi relevant, de asemenea, să se ia în considerare impactul unor astfel de simulări ale situațiilor de criză asupra evaluării calității creditului pentru activul corespunzător în contextul metodologiei descrise la articolul 19 din Regulamentul privind FPM. În scopul combinării diferiților factori, administratorul trebuie să combine modificările nivelului riscului de credit al activelor deținute în portofoliul FPM cu nivelurile de răscumpărare date. Administratorul ar putea lua în considerare un scenariu de simulare a situației de criză care ar reflecta un eveniment extrem de criză cauzat de incertitudinea privind solvabilitatea participanților pe piață, ceea ce ar conduce la creșterea primei de risc și la o reorientare către instrumentele cu risc scăzut. Acest scenariu de simulare a unei situații de criză ar combina nerespectarea obligațiilor de plată al unui anumit procent din portofoliu cu marjele în creștere, presupunându-se în același timp o anumită rată de răscumpărare a VAN. image De asemenea, administratorul ar putea să ia în considerare un scenariu de simulare a unei situații de criză care ar combina o nerespectare a obligațiilor de plată a unui anumit procent din valoarea portofoliului cu o creștere a ratelor dobânzii pe termen scurt și o anumită rată de răscumpărare a VAN. Orientări privind scenariile de simulare a situațiilor de criză în legătură cu evoluțiile ipotetice ale ratelor dobânzii și ale cursului de schimb valutar În ceea ce privește nivelurile de modificare a ratelor dobânzii și ale cursurilor de schimb valutar menționate la articolul 28 alineatul (1) litera (c) din Regulamentul privind FPM, administratorii ar putea lua în considerare simularea situațiilor de criză privind modificările paralele ale unui anumit nivel. Mai exact, în funcție de natura specifică a strategiei lor, administratorii ar putea lua în considerare: creșterea nivelului ratelor dobânzii pe termen scurt, cu o rată a trezoreriei la o lună și la trei luni care cresc simultan, presupunându-se, în același timp, o anumită rată de răscumpărare; creșterea treptată a ratelor dobânzii pe termen lung pentru obligațiunile suverane; deplasarea paralelă și/sau neparalelă a curbei ratei dobânzii care ar modifica rata dobânzii pe termen scurt, mediu și lung; evoluțiile cursului de schimb valutar (moneda de bază față de alte monede). De asemenea, administratorul ar putea lua în considerare un scenariu al situațiilor de criză care ar reflecta un eveniment extrem implicând rate ale dobânzii crescute care ar combina o creștere a ratelor dobânzii pe termen scurt cu o anumită rată de răscumpărare. De asemenea, administratorul ar putea lua în considerare o matrice a ratelor dobânzii/marjelor de credit. Orientări privind scenariile de simulare a situațiilor de criză în legătură cu niveluri ipotetice de răscumpărare În ceea ce privește nivelurile de răscumpărare menționate la articolul 28 alineatul (1) litera (d) din Regulamentul privind FPM, administratorii ar putea lua în considerare simulările image situațiilor de criză referitoare la răscumpărare care rezultă din nivelurile de răscumpărare istorice sau ipotetice sau în care răscumpărarea este valoarea maximă fie pentru un anumit procent din VAN, fie pentru o opțiune de răscumpărare de tip opt-out exercitată de cei mai importanți investitori. Simulările situațiilor de criză referitoare la răscumpărări trebuie să includă măsuri specifice pe care FPM are puterea constitutivă de a le activa (de exemplu, limitele și notificarea de răscumpărare). Simularea răscumpărărilor trebuie să fie calibrată pe baza analizei de stabilitate a datoriilor (și anume a capitalului), care, în sine, depinde de tipul de investitor (instituțional, de retail, bancă privată etc.) și de concentrarea datoriilor. Caracteristicile specifice ale datoriilor și orice modificări ciclice ale răscumpărărilor trebuie luate în considerare la stabilirea scenariilor de răscumpărare. Cu toate acestea, există mai multe modalități de a simula datoriile și răscumpărările. Exemple de scenarii de răscumpărări semnificative includ: i) răscumpărările unui procent din datorii, ii) răscumpărările egale cu cele mai mari răscumpărări observate până în prezent și iii) răscumpărările bazate pe un model de comportament al investitorului. Răscumpărările unui procent din datorii ar putea fi definite pe baza frecvenței de calcul a valorii activului net, a oricărei perioade de notificare a răscumpărării și a tipului de investitori. Trebuie remarcat faptul că lichidarea pozițiilor fără denaturarea alocării portofoliului necesită o tehnică cunoscută sub numele de divizare (slicing), prin care se vinde mai degrabă același procent din fiecare tip de activ [sau din fiecare clasă de lichiditate, în cazul în care activele sunt clasificate în funcție de lichiditatea lor, cunoscută sub denumirea de grupare (bucketing)] decât să se vândă mai întâi activele cele mai lichide. Conceperea și efectuarea simulării situațiilor de criză trebuie să ia în considerare și să precizeze dacă se aplică o abordare bazată pe divizare sau, dimpotrivă, o abordare bazată pe ordine (și anume, să se vândă mai întâi cele mai lichide active). image În cazul răscumpărării unităților de către cel (cei) mai mare (mari) investitor(i), în loc să definească un procentaj arbitrar de răscumpărare ca în cazul precedent, administratorii ar putea utiliza informațiile despre baza investitorilor a FPM pentru a îmbunătăți simularea situației de criză. În mod specific, scenariul care implică răscumpărarea unităților de către cei mai mari investitori trebuie să fie calibrat pe baza concentrării datoriilor fondului și a relațiilor dintre administratori și investitorii principali ai FPM (și măsura în care comportamentul investitorilor este considerat volatil). De asemenea, administratorii ar putea să supună simulării situației de criză scenariile care implică răscumpărări egale cu cele mai mari răscumpărări înregistrate până în prezent într-un grup de FPM similare (din punct de vedere geografic sau din punct de vedere al tipului de fond) sau în toate fondurile gestionate de administrator. Cu toate acestea, cele mai mari răscumpărări înregistrate în trecut nu sunt neapărat un indicator fiabil al celor mai grave răscumpărări care ar putea apărea în viitor. Un exemplu practic al unei posibile puneri în aplicare este furnizat în apendice. Orientări privind scenariile de simulare a situațiilor de criză în legătură cu extinderea sau limitarea ipotetică a marjelor între indicii de care sunt legate ratele dobânzii aferente titlurilor de valoare din portofoliu În ceea ce privește extinderea sau limitarea marjelor între indicii de care sunt legate ratele dobânzii aferente titlurilor de valoare din portofoliu, astfel cum se menționează la articolul 28 alineatul (1) litera (e) din Regulamentul privind FPM, administratorii ar putea lua în considerare extinderea marjelor în diferite sectoare în care este expus portofoliul FPM, în combinație cu o creștere diferită a răscumpărărilor acționarului. Administratorii ar putea să ia în considerare, în special, extinderea marjelor în creștere. Orientări privind scenariile de simulare a situațiilor de criză în legătură cu șocurile macrosistemice ipotetice care afectează economia în ansamblu În ceea ce privește identificarea șocurilor macrosistemice care afectează economia în ansamblu menționate la articolul 28 alineatul (1) litera (f) din Regulamentul privind FPM, orientările privind acest punct nu trebuie să fie prescriptive, întrucât alegerea șocurilor macrosistemice ipotetice va depinde în mare măsură de ultimele evoluții de pe piață. Cu toate acestea, ESMA consideră că administratorii ar putea utiliza un scenariu nefavorabil în raport cu PIB. De asemenea, administratorii ar putea replica șocurile macrosistemice care au afectat economia în ansamblu în trecut. Exemple de astfel de scenarii globale de simulare a situațiilor de criză pe care administratorul le-ar putea lua în considerare sunt furnizate în apendice. Orientări privind stabilirea unor scenarii de simulare a situațiilor de criză suplimentare ca referință comună [ale căror rezultate trebuie incluse în modelul de raportare menționat la articolul 37 alineatul (4) din Regulamentul privind FPM] Pe lângă simulările situațiilor de criză efectuate de administratorii de FPM luând în considerare secțiunile 4.1-4.7 din prezentul ghid, administratorii de FPM trebuie să realizeze următoarele scenarii de simulare a situațiilor de criză ca referință comună și ale căror rezultate trebuie incluse în modelul de raportare menționat la articolul 37 alineatul (4) din Regulamentul privind FPM. Nivelul de modificare a lichidității În ceea ce privește nivelul de modificare a lichidității activelor menționate la articolul 28 alineatul (1) litera (a) din Regulamentul privind FPM: image administratorii FPM trebuie să aplice factorii de ajustare menționați la secțiunea 5 din ghid3, pentru a reflecta creșterea primelor de lichiditate ca urmare a deteriorării condițiilor de lichiditate de piață într-un scenariu de stres; pentru fiecare titlu de valoare transferabil relevant, factorii de ajustare trebuie să se aplice la prețul utilizat pentru evaluarea fondului la momentul raportării (܄۾ܚ܍ț), în conformitate cu articolul 29 alineatul (3) litera (a), în funcție de tipul și scadența lor, pentru a obține un preț ajustat (܄۾ܚ܍ț܉ܒܝܛܜ): (܄۾ܚ܍ț)܉ܒܝܛܜ=(૚−܉܋ܜܝ܉ܔܑܢ܉ܚ܍ ܔܑ܋ܐܑ܌ܑܜ܉ܜ܍)כ܄۾ܚ܍ț impactul actualizării lichidității trebuie evaluat pentru următoarele active: obligațiuni suverane, obligațiuni corporative, efecte de comerț, titluri pe termen scurt garantate cu active și securitizări eligibile; administratorul FPM trebuie să estimeze impactul eventualelor pierderi prin evaluarea portofoliului de investiții la prețul ajustat derivat, (܄۾ܚ܍ț)܉ܒܝܛܜ, pentru a determina valoarea activului net (VAN) în situație de criză și a calcula impactul ca procent din VAN de raportare: ۷ܕܘ܉܋ܜܝܔ ܉ܛܝܘܚ܉ ܚܑܛ܋ܝܔܝܑ ܌܍ ܔܑ܋ܐܑ܌ܑܜ܉ܜ܍ ܉ܔ ܉܋ܜܑܞܝܔܝܑ (%) = ܄ۯۼ ܌܍ ܚ܉ܘܗܚܜ܉ܚ܍−܄ۯۼ ܛܑܜܝ܉țܑ܍ ܌܍ ܋ܚܑܢă ۯۼ ܌܍ ܚ܉ܘܗܚܜ܉ܚ܍ Note: Următoarele active trebuie simulate: obligațiuni suverane, defalcate la nivel de țară; obligațiuni corporative, făcând cel puțin distincția între obligațiunile cu valoare de investiție și instrumentele cu randament înalt; efecte de comerț, titluri pe termen scurt garantate cu active și securitizări eligibile, utilizând parametrii pentru obligațiunile corporative. Calibrarea este disponibilă în secțiunea 5 din ghid. image 3 Factorul de ajustare este calibrat în funcție de diferența dintre prețul de vânzare și cel de cumpărare. Nivelul de modificare a riscului de credit În ceea ce privește nivelurile de modificare a riscului de credit al activelor deținute în portofoliul FPM, inclusiv evenimente de credit și evenimente de rating, în conformitate cu articolul 28 alineatul (1) litera (b) din Regulamentul privind FPM: Simularea unei situații de criză pentru marjele de credit Administratorii FPM trebuie să evalueze impactul unei creșteri a marjei de credit, conform următoarelor specificații: pentru fiecare titlu de valoare, trebuie aplicată creșterea marjei specificată la secțiunea 5 a ghidului; pentru fiecare titlu de valoare, modificarea corespunzătoare a marjei trebuie reflectată într-o reducere a valorii acesteia; se va calcula impactul reducerilor de valoare cumulate în procente din VAN de raportare. ۷ܕܘ܉܋ܜܝܔ ܉ܛܝܘܚ܉ ܚܑܛ܋ܝܔܝܑ ܌܍ ܋ܚ܍܌ܑܜ (%)= ܄ۯۼ ܌܍ ܚ܉ܘܗܚܜ܉ܚ܍−܄ۯۼ ܛܑܜܝ܉țܑ܍ ܌܍ ܋ܚܑܢă ܄ۯۼ ܌܍ ܚ܉ܘܗܚܜ܉ܚ܍ Simulare unei situații de criză pentru concentrare Administratorii FPM trebuie să simuleze și nerespectarea obligațiilor de plată ale primelor două expuneri. Impactul asupra VAN trebuie calculat apoi sub forma unui procent: ۷ܕܘ܉܋ܜܝܔ ܉ܛܝܘܚ܉ ܚܑܛ܋ܝܔܝܑ ܌܍ ܋ܗܖ܋܍ܖܜܚ܉ܚ܍ (%)= ܄ۯۼ ܌܍ ܚ܉ܘܗܚܜ܉ܚ܍−܄ۯۼ ܛܑܜܝ܉țܑ܍ ܌܍ ܋ܚܑܢă ܄ۯۼ ܌܍ ܚ܉ܘܗܚܜ܉ܚ܍ image Note: Scenariul riscului de concentrare depinde de caracteristicile expunerii. Trebuie luate în considerare garanțiile reale (sau orice alt factor atenuator, precum instrumentele derivate de credit) primite. Dacă nu există garanții reale sau dacă acestea sunt insuficiente pentru a acoperi expunerea, trebuie aplicată următoarea pierdere în caz de nerambursare: expuneri de rang prioritar: 45 %; expuneri subordonate: 75 %. Calibrarea este disponibilă în secțiunea 5 a ghidului. Nivelul de modificare a ratelor dobânzii și a cursului de schimb valutar și nivelul extinderii sau limitării marjelor între indicii de care sunt legate ratele dobânzii aferente titlurilor de valoare din portofoliu În ceea ce privește nivelul de modificare a ratelor dobânzii și a cursului de schimb valutar menționat la articolul 28 alineatul (1) litera (c) din Regulamentul privind FPM, administratorii FPM trebuie să aplice următorii parametri de piață în situație de criză folosind parametrii menționați la secțiunea 5 a ghidului referitor la (a) șocurile randamentelor ratei dobânzii în urma evoluțiilor ratei dobânzii și (b) șocurile de pe piața tranzacțiilor valutare în urma evoluțiilor cursului de schimb valutar. Nivelul de modificare a ratelor dobânzii În ceea ce privește nivelul de modificare a ratelor dobânzii, administratorii FPM trebuie să utilizeze aceeași curbă a ratei de referință pentru toate instrumentele denominate într-o anumită monedă, iar scadența ratei dobânzii trebuie să se alinieze la scadența reziduală a instrumentului. În cazul instrumentelor cu rată variabilă a dobânzii, acestea pot fi asociate, prin contract, cu o anumită rată de referință, caz în care se consideră că această rată urmează curba ratei de referință. Dacă tabelul nu specifică scadența corespunzătoare scadenței reziduale a instrumentului, administratorii FPM trebuie să utilizeze parametrul corespunzător din tabel (cel mai apropiat). image Nivelul de modificare a cursului de schimb valutar În cazul nivelului de modificare a cursului de schimb valutar, calculul trebuie să se bazeze pe două scenarii: aprecierea EUR în raport cu USD; deprecierea EUR în raport cu USD. Nivelurile de extindere sau limitare a marjelor între indicii de care sunt legate ratele dobânzii aferente titlurilor de valoare din portofoliu În ceea ce privește nivelul de extindere sau limitare a marjelor între indicii de care sunt legate ratele dobânzii aferente titlurilor de valoare din portofoliu, menționate la articolul 28 alineatul (1) litera (e) din Regulamentul privind FMP, administratorii FMP trebuie să aplice parametri de piață în situație de criză, conform următoarelor specificații: administratorii FMP trebuie să utilizeze parametrii specificați la secțiunea 5 a ghidului; în cazul instrumentelor care nu sunt asociate unui anumit indice, administratorii FMP utilizează curba ratei de referință prevăzută pentru modificarea scenariului ratelor dobânzii; dacă tabelul nu specifică scadența corespunzătoare scadenței reziduale a instrumentului, administratorii FPM trebuie să utilizeze parametrul corespunzător din tabel (cel mai apropiat). Rezultate Administratorii FPM trebuie să reevalueze portofoliul luând în calcul noii parametri în mod individual: ratele dobânzii, cursul de schimb, ratele de referință. Aceștia trebuie să exprime impactul fiecărui factor de risc ca procent din VAN, prin calcularea următoarelor: ۷ܕܘ܉܋ܜܝܔ ܎܉܋ܜܗܚܝܔܝܑ ܌܍ ܚܑܛ܋ (%)= ܄ۯۼ ܌܍ ܚ܉ܘܗܚܜ܉ܚ܍−܄ۯۼ ܛܑܜܝ܉țܑ܍ ܌܍ ܋ܚܑܢă ܄ۯۼ ܌܍ ܚ܉ܘܗܚܜ܉ܚ܍ Note: Calibrarea este disponibilă în secțiunea 5 a ghidului. image Nivelurile de răscumpărare În ceea ce privește nivelurile de răscumpărare menționate la articolul 28 alineatul (1) litera (d) din Regulamentul privind FMP; administratorii FMP trebuie să aplice următoarele scenarii de răscumpărare simulate: o simulare de criză pentru lichiditate în sens invers, o simulare de criză pentru lichiditate săptămânală și o simulare de criză pentru concentrare. Simulare de criză pentru lichiditate în sens invers Simularea de criză pentru lichiditate în sens invers constă în următoarele etape: Pentru fiecare activ, administratorii FMP trebuie să calculeze valoarea tranzacționabilă săptămânală (inclusiv activele care se apropie de scadență). Administratorii FMP trebuie să calculeze valoarea tranzacționabilă săptămânală maximă care poate fi lichidată fără ca alocarea portofoliului să încalce cerințele de reglementare ale FPM sau să fie denaturată. ܀܍ܢܝܔܜ܉ܜܝܔ (%)= ܄܉ܔܗ܉ܚ܍܉ ܜܚ܉ܖܢ܉܋țܑܗܖ܉܊ܑܔă ܛăܘܜăܕâܖ܉ܔă ܕ܉ܠܑܕă ܋܉ܚ܍ ܘܗ܉ܜ܍ ܎ܑ ܔܑ܋ܐܑ܌܉ܜă ܎ăܚă ܉ ܌܍ܖ܉ܜܝܚ܉ ܉ܔܗ܋܉ܚ܍܉ ܘܗܚܜܗ܎ܗܔܑܝܔܝܑ image Note: Pentru fiecare activ, valoarea tranzacționabilă săptămânală se bazează pe evaluarea administratorului privind portofoliul fondului care poate fi lichidat în termen de o săptămână. Această decizie trebuie să se bazeze pe cea mai scurtă perioadă în care o astfel de poziție poate fi lichidată în mod rezonabil la valoarea contabilă sau la o valoare cât mai apropiată de aceasta4. Numărul maxim al ieșirilor pe care fondul le poate suporta pe durata unei săptămâni fără a denatura alocarea portofoliului este determinat de (1) suma valorilor tranzacționabile săptămânale; și (2) capacitatea fondului de a respecta cerințele de reglementare. În aceste scopuri, cerințele de reglementare trebuie să includă cel puțin, fără a se limita la acestea: diversificarea (articolul 17 din Regulamentul privind FPM); concentrarea (articolul 18 din Regulamentul privind FPM); ܄ۯۼ image 4 Pentru definiția acesteia, vezi Ghidul privind obligațiile de raportare în conformitate cu articolul 3 alineatul (3) litera (d) și articolul 24 alineatele (1), (2) și (4) din AFIA image image - regulile de portofoliu pentru FPM pe termen scurt (articolul 24 din Regulamentul privind FPM) și pentru FPM standard (articolul 25 din Regulamentul privind FPM), în special scadența medie ponderată (WAM) maximă, durata de viață medie ponderată (WAL) maximă , activele cu scadență zilnică și activele cu scadență săptămânală. De exemplu, dacă 50% din activele unui FPM cu VAN cu volatilitate scăzută sunt tranzacționabile în termen de o săptămână, dar WAM devine mai mare de 60 de zile după vânzarea a 30 %, administratorul trebuie să raporteze 30 %. Calibrarea este disponibilă în secțiunea 5 a ghidului. Simularea de criză pentru lichiditate săptămânală: Simularea de criză pentru lichiditate săptămânală evaluează capacitatea fondului de a acoperi ieșirile folosind activele lichide săptămânale disponibile, considerate ca suma activelor cu lichiditate înaltă și a activelor cu scadență săptămânală, și constă în următoarele etape: administratorii FPM trebuie să aplice un scenariu de răscumpărare în situație de criză, în care fondul primește solicitări săptămânale de răscumpărare netă de la 40 % dintre investitorii profesioniști și de la 30 % dintre investitorii de retail. administratorii FPM trebuie să calculeze activele lichide săptămânale disponibile pentru a acoperi solicitările de răscumpărare, conform următorului tabel:
Active Articolul CQS
Activele menționate la articolul 17 alineatul (7)5 din Regulamentul privind FPM, care au un grad ridicat de lichiditate și care pot fi răscumpărate și decontate în termen de o zi lucrătoare și care au o scadență reziduală de până la 190 de zile. art. 24 lit. (e) 1
image 5 Instrumente diferite ale pieței monetare emise sau garantate separat sau în comun de către Uniune, de administrațiile naționale, regionale și locale ale statelor membre sau de băncile centrale ale acestora, de Banca Centrală Europeană, de Banca Europeană de Investiții, de Fondul european de investiții, de Mecanismul european de stabilitate, de Fondul european pentru stabilitate financiară, de o autoritate centrală sau o bancă centrală dintr- o țară terță, de Fondul Monetar Internațional, de Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare, de Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, de Banca Reglementelor Internaționale sau de orice altă instituție sau organizație financiară internațională competentă din care fac parte unul sau mai multe state membre. image
Numerar care poate fi retras cu o notificare prealabilă de cinci zile lucrătoare, fără penalizare. art. 24 lit. (e) art. 25 lit .(d)
Active cu scadență săptămânală art. 24 lit. (e) art. 25 lit. (d)
Acorduri reverse repo care pot fi reziliate cu o notificare prealabilă de cinci zile lucrătoare art. 24 lit. (e) art. 25 lit. (d)
x100 % = Active lichide săptămânale (grupul 1)
Activele menționate la articolul 17 alineatul (7) din Regulamentul privind FPM care pot fi răscumpărate și decontate în termen de o săptămână lucrătoare. art. 17 alin. (7) 1,2
Instrumentele de piață monetară sau unitățile sau acțiunile altor FPM pe care acestea le pot răscumpăra și deconta în termen de cinci zile lucrătoare. art. 24 lit. (e) art. 25 lit. (e) 1,2
Securitizări eligibile și efecte de comerț garantate cu active (ABCP). art. 9 alin. (1) lit. (b) 1
x85 % = Active lichide săptămânale (grupul 2)
Administratorii FPM trebuie să calculeze acoperirea ieșirilor cu activele lichide săptămânale, sub formă de procent, după cum urmează: ܀܍ܢܝܔܜ܉ܜܝܔ (%)= ۯ܋ܜܑܞ܍ܔ܍ ܔܑ܋ܐܑ܌܍ ܛăܘܜăܕâܖ܉ܔ܍ ۷܍șܑܚܑܔ܍ ܛăܘܜăܕâܖ܉ܔ܍ image image Note: Activele lichide săptămânale sunt clasificate în două grupuri (grupul 1 și 2), în funcție de categorie și calitatea creditului. CQS se referă la „Gradul de calitate al creditului”, în sensul REGULAMENTULUI DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2016/1799 AL COMISIEI6. 6 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=CELEX:32016R1799 image image Suma activelor lichide săptămânale ponderate va fi exprimată în procente din șocul cauzat de răscumpărare. De exemplu, dacă un fond acoperă un șoc de răscumpărare de 30 % folosind 20 % din activele lichide din grupul 1 și 45 % din activele lichide săptămânale totale (grupurile 1 și 2), administratorul trebuie să raporteze rata (Active lichide săptămânale)/(Ieșiri săptămânale) astfel: 20 %/30 % = 67 % (grupul 1); și 45 %/30 % = 150 % (grupul 1 și 2). Este important de menționat că lichiditatea oricărei clase de active trebuie să fie întotdeauna verificată în mod corespunzător. Dacă există îndoieli privind lichiditatea unui titlu de valoare, administratorii FPM nu trebuie să îl includă în activele lichide săptămânale. Calibrarea este disponibilă în secțiunea 5 a ghidului. Simularea de criză pentru concentrare Simularea de criză pentru concentrare este un scenariu în care FPM se confruntă cu cereri de răscumpărare din partea primilor doi investitori. Impactul simulării de criză trebuie evaluat conform metodologiei simulării de criză pentru lichiditate săptămânale. ܀܍ܢܝܔܜ܉ܜܝܔ (%)=               ۯ܋ܜܑܞ܍ܔ܍ ܔܑ܋ܐܑ܌܍ ܛăܘܜăܕâܖ܉ܔ܍           ܁ܝܕ܉ ܑܖܞ܍ܛܜܑܜă ܌܍ ܘܚܑܕܑܑ ܌ܗܑ ܑܖܞ܍ܛܜܑܜܗܚܑ Notă: Calibrarea este disponibilă în secțiunea 5 a ghidului. Șocuri macrosistemice care afectează economia în ansamblu În ceea ce privește identificarea șocurilor macrosistemice care afectează economia în ansamblu care sunt menționate la articolul 28 alineatul (1) litera (f) din Regulamentul privind FPM, administratorii FPM trebuie să ia următoarele măsuri: image să evalueze impactul unui șoc de piață care combină diverși parametri de risc, în conformitate cu tabelul de mai jos; să evalueze impactul unui șoc de răscumpărare cauzat de un șoc de piață. Vânzarea de active ca reacție la un șoc de răscumpărare va conduce la pierderi suplimentare, astfel cum apar în simularea de criză pentru lichiditate; să calculeze rezultatul ca procent din VAN; image Note: FPM este afectată de un șoc al cursului de schimb valutar combinat cu o creștere a ratelor dobânzii, inclusiv rata de swap și randamentele titlurilor de stat și ale obligațiunilor corporative. Riscul de credit este inclus în șocul randamentelor. Administratorii FPM trebuie să utilizeze modelele interne pentru a evalua impactul combinat. Calibrarea șocului se bazează pe un scenariu macro furnizat de ESMA și de CERS și combină șocurile din celelalte scenarii. Imediat după un șoc de piață, investitorii depun cereri de răscumpărare. Ieșirile sunt calculate în mod similar cu cele din scenariul de răscumpărare, cu următoarea diferențiere între Scenariul ia în considerare următoarele condiții: să calculeze valoarea activelor lichide săptămânale după șocul de piață, ca procent din ieșiri.
Factori de risc Parametri utilizați pentru calibrare
Șocul de piață
•Randamentul/marjele obligațiunilor de stat
Șocul de răscumpărare
Rezultate
Memo
Cursul de schimb valutar EUR/USD etc. Rata dobânzii Creditul Marja între indicii de care sunt legate ratele dobânzii aferente titlurilor de valoare din portofoliu Rata de swap Randamentul/marjele obligațiunilor corporative Nivelul de răscumpărare Lichiditatea activelor % ieșiri Diferența dintre prețul de vânzare și cel de cumpărare (factor de ajustare) % VAN Activele lichide săptămânale/ ieșiri % ieșiri image image investitorii profesioniști și cei de retail: 30 % de la investitorii de retail și 40 % de la investitorii profesioniști. Pentru a îndeplini cererile de răscumpărare, fondul vinde active pe o piață tensionată, caracterizată de mărirea diferenței între prețul de vânzare și cel de cumpărare din simularea de criză pentru lichiditate. În scopurile simulării de criză, pierderea este suportată integral de către investitorii rămași (și nu de către investitorii care răscumpără activele). Impactul asupra VAN este rezultatul șocului de piață, ieșirilor și șocului de lichiditate. Impactul asupra lichidității este calculat folosind metodologia simulării de criză pentru lichiditate săptămânale. Calibrarea este disponibilă în secțiunea 5 din ghid. Calibrare Următoarea secțiune include calibrarea simulărilor situațiilor de criză privind FPM, ale căror rezultate trebuie raportate în conformitate cu articolul 37 din Regulamentul privind FPM și care sunt detaliate în secțiunea 4.8 de mai sus. Dacă administratorii au nevoie de un parametru care nu este indicat în această secțiune, pot consulta scenariul negativ pe site-ul CERS7. image 7 https://www.esrb.europa.eu/mppa/stress/html/index.en.html image 26 Parametri de referință comuni ai scenariilor de simulare a situațiilor de criză în legătură cu modificările ipotetice ale nivelului de lichiditate al activelor deținute în portofoliul FPM Domeniul de aplicare al scenariului
Regulamentul privind FPM Active eligibile Active tipice Lichiditate
Situație de criză Parametri
(a) instrumente ale pieței monetare -Certificat de depozit (CD) -Efecte de comerț (EC) Da Da Tabelul 3 Tabelul 3
-Titluri de stat, bonuri de trezorerie și obligațiuni emise de autoritățile locale -Obligațiuni corporative Da Da Tabelul 1, 2 Tabelul 3
(b) securitizări eligibile și efecte de comerț garantate cu active (ABCP) -Securitizări eligibile -ABCP Da Da Tabelul 3 Tabelul 3
(c) depozite la instituții de credit -Depozite, din care depozite la termen Nu
(d) instrumente financiare derivate -Instrumente financiare derivate tranzacționate pe o piață reglementată -Instrumente financiare derivate tranzacționate extrabursier Nu Nu
(e) acorduri repo -Acorduri repo Nu
(f) acorduri reverse repo -Acorduri reverse repo Nu
(g) unități sau acțiuni ale altor FPM -Acțiuni emise de alte FPM Da Extrapolarea rezultatelor la acțiunile emise de alte
FPM
image 27 image 28 Tabelul 1 Tabelul 2
Factorul de ajustare pentru lichidități – Obligațiuni suverane clasificate după scadența reziduală –Țări de referință (în %)
3 luni 6 luni 1 an 1,5 ani 2 ani
DE 0,09 0,10 0,32 0,41 0,50
ES 0,61 0,97 1,59 1,59 1,59
FR 0,13 0,21 0,57 0,68 0,80
IT 0,91 1,35 1,14 1,27 1,41
NL 0,10 0,11 0,32 0,41 0,50
Factorul de ajustare pentru lichidități –Obligațiuni suverane clasificate după rating de credit și scadență reziduală (în %)
3 luni 6 luni 1 an 1,5 ani 2 ani
AAA 0,10 0,18 0,35 0,38 0,40
AA
0,14 0,35 0,64 0,85 1,06
A
0,27 0,49 1,40 1,45 1,50
BBB 0,94 1,10 1,40 1,45 1,50
Sub BBB sau
neevaluate 1,22 1,44 1,82 1,88 1,95
Tabelul 3
Factorul de ajustare a lichidității – Obligațiuni corporative clasificate după rating de credit și scadență reziduală (în %)
3 luni 6 luni 1 an 1,5 ani 2 ani
AAA 0,30 0,56 1,12 1,20 1,28
AA 0,46 1,12 2,04 2,70 3,38
A 0,86 1,58 4,48 4,64 4,80
BBB 3,00 3,54 4,48 4,64 4,80
Sub BBB sau neevaluate 3,92 4,60 5,82 5,90 5,98
image Parametri de referință comuni ai scenariilor de simulare a situațiilor de criză în legătură cu modificările ipotetice ale nivelului de risc de credit al activelor deținute în portofoliul FPM, inclusiv evenimente de credit și evenimente de rating 29 Domeniul de aplicare al scenariului
Regulamentul privind FPM Active eligibile Active tipice Credit (marje de credit) Credit (2 contrapărți principale)
Situație de criză Parametri Situație de criză Parametri
(a) instrumente ale pieței monetare -Certificat de depozit (CD) -Efecte de comerț (EC) Da Da Tabelul 5 Tabelul 5 Da Da Tabelul 6 Tabelul 6
-Titluri de stat, bonuri de trezorerie și obligațiuni emise de autoritățile locale -Obligațiuni corporative Da Da Tabelul 4 Tabelul 5 Da Da Tabelul 6 Tabelul 6
(b) securitizări eligibile și efecte de comerț garantate cu active (ABCP) -Securitizări eligibile -ABCP Da Da Tabelul 5 Tabelul 5 Da Da Tabelul 6 Tabelul 6
(c) depozite la instituții de credit -Depozite, din care depozite la termen Nu Nu
(d) instrumente financiare derivate -Instrumente financiare derivate tranzacționate pe o piață reglementată -Instrumente financiare derivate tranzacționate extrabursier Nu Nu Nu Nu
image image
(e) acorduri repo -Acorduri repo Nu Nu
(f) acorduri reverse repo -Acorduri reverse repo Nu Nu
(g) unități sau acțiuni ale altor FPM - Acțiuni emise de alte FPM Da Extrapolarea rezultatelor la acțiunile emise de alte FPM Da Extrapolarea rezultatelor la acțiunile emise de alte FPM
30 image Tabelul 4: Șocuri ale marjelor de credit ale titlurilor de stat
Marjă de credit în funcție de scadența reziduală - Titluri de stat (modificări absolute – puncte de bază)
Zonă geografică Țară 3 luni 6 luni 1 an 2 ani
UE UE UE UE UE UE UE UE UE UE UE UE UE UE UE UE UE UE UE UE UE UE UE UE UE UE Zona euro (medii ponderate) UE (medii ponderate) Austria Belgia Bulgaria Croația Cipru Republica Cehă Danemarca Finlanda Franța Germania Grecia Ungaria Irlanda Italia Letonia Lituania Luxemburg Malta Țările de Jos Polonia Portugalia România Slovacia Slovenia Spania Suedia Zona euro (medii ponderate) UE (medii ponderate) 47 60 79 97
39 52 68 83
54 66 88 108
54 66 88 108
105 125 164 198
138 153 202 243
47 60 80 97
44 56 74 91
35 47 61 75
19 28 37 46
49 63 83 101
99 110 145 174
54 68 90 109
130 154 206 251
31 43 56 69
47 60 79 97
19 28 37 46
55 70 92 111
20 30 39 49
107 120 158 189
59 74 98 118
50 56 74 88
71 87 115 139
32 43 57 70
73 89 117 142
56 63 83 99
50 63 84 102
54 64 85 103
Economii avansate Regatul Unit 24 27 35 43
Economii avansate Elveția 19 28 37 46
Economii avansate Norvegia 31 35 46 55
Economii avansate Islanda 38 40 52 63
Economii avansate Liechtenstein 19 28 37 46
Economii avansate Statele Unite 48 53 70 84
Economii avansate Japonia 138 155 204 244
image image
Economii avansate Economii avansate țări care nu sunt membre ale UE și în afara SUA 38 40 52 63
Piețe emergente 308 350 467 467
Tabelul 5: Șocuri ale obligațiunilor corporative și marjelor de credit ABS (toate scadențele)
Rating de credit Marje de credit corporative (modificări absolute – puncte de bază)
Nefinanciare Financiare garantate Financiare ABS
AAA AA A BBB BB B Sub B sau neevaluate 173 195 217 223
182 221 261 253
235 271 307 261
294 344 396 261
320 381 433 419
346 418 500 419
388 454 660 419
33 Tabelul 6: Pierdere în caz de nerambursare
Pierdere în caz de nerambursare (%)
Expunere de rang prioritar Expunere subordonată 45
75
image image 34 Parametri de referință comuni ai scenariilor de simulare a situațiilor de criză în legătură cu evoluțiile ipotetice ale ratelor dobânzii Domeniul de aplicare al scenariului
Regulamentul privind FPM Active eligibile Active tipice IR (Swap pe rata dobânzii)
Situație de criză Parametri
(a) instrumente ale pieței monetare -Certificat de depozit (CD) -Efecte de comerț (EC) Da Da Tabelul 6, 7 Tabelul 6, 7
-Titluri de stat, bonuri de trezorerie și obligațiuni emise de autoritățile locale -Obligațiuni corporative Da Da Tabelul 6, 7 Tabelul 6, 7
(b) securitizări eligibile și efecte de comerț garantate cu active (ABCP) -Securitizări eligibile -ABCP Da Da Tabelul 6, 7 Tabelul 6, 7
(c) depozite la instituții de credit -Depozite, din care depozite la termen Da Tabelul 6, 7
(d) instrumente financiare derivate -Instrumente financiare derivate tranzacționate pe o piață Reglementată -Instrumente financiare derivate tranzacționate extrabursier Da Da Tabelul 6, 7 Tabelul 6, 7
(e) acorduri repo -Acorduri repo Nu
(f) acorduri reverse repo -Acorduri reverse repo Da Tabelul 6, 7
(g) unități sau acțiuni ale altor FPM - Acțiuni emise de alte FPM Da Extrapolarea rezultatelor la acțiunile emise de alte FPM
image 35 image 36 Tabelul 6: Șocuri ale ratelor de swap
Șocurile randamentelor ratei dobânzii modificări absolute (puncte de bază)
Zonă geografică Țară Descriere 1 lună 3 luni 6 luni 1 an 2 ani
UE Zona euro Swap pe rata dobânzii pentru EUR (euro) 25 16 11 14 15
UE Bulgaria Swap pe rata dobânzii pentru BGN (leva bulgărească) 25 16 11 14 15
UE Croația Swap pe rata dobânzii pentru HRK (kuna croată) 25 16 11 14 15
UE Republica Cehă Swap pe rata dobânzii pentru CZK (coroană cehă) 25 16 11 14 15
UE Danemarca Swap pe rata dobânzii pentru DKK (coroană daneză) 8 16 11 14 15
UE Ungaria Swap pe rata dobânzii pentru HUF (forint maghiar) 11 23 15 19 26
UE Polonia Swap pe rata dobânzii pentru PLN (zlot polonez) 17 16 13 17 20
UE România Swap pe rata dobânzii pentru RON (leu românesc) 24 47 30 40 47
UE Suedia Swap pe rata dobânzii pentru SEK (coroană suedeză) 4 8 5 7 12
UK Regatul Unit Swap pe rata dobânzii pentru GBP (liră sterlină) 15 30 19 26 28
Restul Europei Norvegia Swap pe rata dobânzii pentru NOK (coroană norvegiană) 3 6 4 5 8
Restul Europei Rusia Swap pe rata dobânzii pentru RUB (rublă rusească) 19 38 24 32 40
Restul Europei Elveția Swap pe rata dobânzii pentru CHF (franc elvețian) 5 10 6 8 12
Restul Europei Turcia Swap pe rata dobânzii pentru TRY (liră turcească) 30 61 39 51 66
America de Nord Canada Swap pe rata dobânzii pentru CAD (dolar canadian) 7 14 9 12 15
America de Nord Statele Unite Swap pe rata dobânzii pentru USD (dolar american) 14 29 19 24 27
Australia și Pacific Australia Swap pe rata dobânzii pentru AUD (dolar australian) 5 10 7 9 13
America Centrală și de Sud Chile Swap pe rata dobânzii pentru CLP (peso chilian) 32 63 41 54 81
America Centrală și de Sud Columbia Swap pe rata dobânzii pentru COP (peso columbian) 25 50 32 42 59
America Centrală și de Sud Mexic Swap pe rata dobânzii pentru MXN (peso mexican) 38 76 49 64 78
Asia China Swap pe rata dobânzii pentru CNY (yuan renminbi) 2 4 3 3 4
Asia Hong Kong Swap pe rata dobânzii pentru HKD (dolar din Hong Kong) 32 64 41 55 69
Asia India Swap pe rata dobânzii pentru INR (rupie indiană) 41 81 52 69 85
Asia Japonia Swap pe rata dobânzii pentru JPY (yen japonez) 1 3 2 2 4
Asia Coreea Swap pe rata dobânzii pentru KRW (won sud-coreean) 21 41 27 35 45
Asia Malayasia Swap pe rata dobânzii pentru MYR (ringgit malaiezian) 14 28 18 23 33
Asia Singapore Swap pe rata dobânzii pentru SGD (dolar singaporez) 18 36 23 30 38
Asia Thailanda Swap pe rata dobânzii pentru THB (baht thailandez) 25 50 33 43 55
Africa Africa de Sud Swap pe rata dobânzii pentru ZAR (rand sud-african) 1 3 2 3 5
37 Tabelul 7 Șocuri ale ratelor de swap (valori implicite pentru țări necuprinse în Tabelul 6)
Șocurile randamentelor ratei dobânzii modificări absolute (puncte de bază)
Zonă geografică Descriere 1 lună 3 luni 6 luni 1 an 2 ani
UE Alte economii avansate Alte piețe emergente Valoare implicită pentru țări necuprinse în Tabelul 6 Valoare implicită pentru țări necuprinse în Tabelul 6 Valoare implicită pentru țări necuprinse în Tabelul 6 17 16 13 17 20
12 8 8 10 13
45 29 29 38 50
image image 38 Parametri de referință comuni ai scenariilor de simulare a situațiilor de criză în legătură cu evoluțiile ipotetice ale ratelor dobânzii Domeniul de aplicare al scenariului
Regulamentul privind FPM Active eligibile Active tipice Cursul de schimb valutar (Aprecierea EUR) Cursul de schimb valutar (Deprecierea EUR)
Situație de criză Parametri Situație de criză Parametri
(a) instrumente ale pieței monetare -Certificat de depozit (CD) -Efecte de comerț (EC) Da Da Tabelul 8 Tabelul 8 Da Da Tabelul 9 Tabelul 9
-Titluri de stat, bonuri de trezorerie și obligațiuni emise de autoritățile locale -Obligațiuni corporative Da Da Tabelul 8 Tabelul 8 Da Da Tabelul 9 Tabelul 9
(b) securitizări eligibile și efecte de comerț garantate cu active (ABCP) -Securitizări eligibile -ABCP Da Da Tabelul 8 Tabelul 8 Da Da Tabelul 9 Tabelul 9
(c) depozite la instituții de credit -Depozite, din care depozite la termen Da Tabelul 8 Da Tabelul 9
(d) instrumente financiare derivate -Instrumente financiare derivate tranzacționate pe o piață reglementată -Instrumente financiare derivate tranzacționate extrabursier Da Da Tabelul 8 Tabelul 8 Da Da Tabelul 9 Tabelul 9
(e) acorduri repo -Acorduri repo Nu Nu
(f) acorduri reverse repo -Acorduri reverse repo Da Tabelul 8 Da Tabelul 9
(g) unități sau acțiuni ale altor FPM -Acțiuni emise de alte FPM Da Extrapolarea rezultatelor la acțiunile emise de alte FPM Da Extrapolarea rezultatelor la acțiunile emise de alte FPM
image
Șocurile cursului de schimb valutar (aprecierea EUR în raport cu USD) modificări relative (%)
Zonă geografică Descriere Denumire curs de schimb Șoc
UE BGNUSD reprezintă 1 BGN per x USD (leva bulgară) BGNUSD 25,4
UE EURCZK reprezintă 1 EUR per x CZK (coroană cehă) EURCZK -2,2
UE EURHRK reprezintă 1 EUR per x HRK (kuna croată) EURHRK 0,1
UE EURHUF reprezintă 1 EUR per x HUF (forint maghiar) EURHUF -5,2
UE USDNOK reprezintă 1 USD per x NOK (coroană norvegiană) USDNOK -23,2
UE EURPLN reprezintă 1 EUR per x PLN (zlot polonez) EURPLN -1,5
UE EURRON reprezintă 1 EUR per x RON (leu românesc) EURRON 0,0
UE EURRSD reprezintă 1 EUR per x RSD (dinar sârbesc) EURRSD -1,9
UE USDSEK reprezintă 1 USD per x SEK (coroană suedeză) USDSEK -25,4
Restul Europei EURCHF reprezintă 1 EUR per x CHF (franc elvețian) EURCHF 3,7
Restul Europei EURGBP reprezintă 1 EUR per x GBP (liră britanică) EURGBP 11,1
Restul Europei EURRUB reprezintă 1 EUR per x RUB (rubla rusească) EURRUB 10,1
Restul Europei EURTRY reprezintă 1 EUR per x TRY (lira turcească) EURTRY 13,5
America de Nord USDCAD reprezintă 1 USD per x CAD (dolar canadian) USDCAD -13,0
America de Nord EURUSD reprezintă 1 EUR per x USD (dolar american) EURUSD 25,4
Australia și Pacific AUDUSD reprezintă 1 AUD per x USD (dolar australian) AUDUSD 17,5
image 39 image
Australia și Pacific NZDUSD reprezintă 1 NZD per x USD (dolar neo-zeelandez) NZDUSD 18,0
America Centrală și de Sud USDARS reprezintă 1 USD per x ARS (peso argentinian) USDARS -0,8
America Centrală și de Sud USDBRL reprezintă 1 USD per x BRL (real brazilian) USDBRL -12,2
America Centrală și de Sud USDMXN reprezintă 1 USD per x MXN (peso mexican) USDMXN -7,9
Asia USDCNY reprezintă 1 USD per x CNY (yuan renminbi chinezesc) USDCNY -0,7
Asia USDHKD reprezintă 1 USD per x HKD (dolar Hong Kong) USDHKD -0,1
Asia USDINR reprezintă 1 USD per x INR (rupie indiană) USDINR -2,5
Asia USDJPY reprezintă 1 USD per x JPY (yen japonez) USDJPY -8,7
Asia USDKRW reprezintă 1 USD per x KRW (won sud-coreean) USDKRW -2,1
Asia USDMYR reprezintă 1 USD per x MYR (ringgit malaiezian) USDMYR -2,3
Asia USDSGD reprezintă 1 USD per x SGD (dolar singaporez) USDSGD -10,4
Asia USDTHB reprezintă 1 USD per x THB (baht thailandez) USDTHB -2,3
Africa USDZAR reprezintă 1 USD per x ZAR (rand sud-african) USDZAR -14,0
40
Șocurile cursului de schimb valutar (deprecierea EUR în raport cu USD) modificări relative (%)
Zonă geografică Descriere Denumire curs de schimb Șoc
UE BGNUSD reprezintă 1 BGN per x USD (leva bulgară) BGNUSD -17,0
UE EURCZK reprezintă 1 EUR per x CZK (coroană cehă) EURCZK 2,4
UE EURHRK reprezintă 1 EUR per x HRK (kuna croată) EURHRK -0,4
UE EURHUF reprezintă 1 EUR per x HUF (forint maghiar) EURHUF 4,0
UE USDNOK reprezintă 1 USD per x NOK (coroană norvegiană) USDNOK 17,7
UE EURPLN reprezintă 1 EUR per x PLN (zlot polonez) EURPLN 3,6
UE EURRON reprezintă 1 EUR per x RON (leu românesc) EURRON 0,8
UE EURRSD reprezintă 1 EUR per x RSD (dinar sârbesc) EURRSD -1,5
UE USDSEK reprezintă 1 USD per x SEK (coroană suedeză) USDSEK 18,4
Restul Europei EURCHF reprezintă 1 EUR per x CHF (franc elvețian) EURCHF -3,6
Restul Europei EURGBP reprezintă 1 EUR per x GBP (liră britanică) EURGBP -6,5
Restul Europei EURRUB reprezintă 1 EUR per x RUB (rubla rusească) EURRUB -9,6
Restul Europei EURTRY reprezintă 1 EUR per x TRY (lira turcească) EURTRY -5,5
America de Nord USDCAD reprezintă 1 USD per x CAD (dolar canadian) USDCAD 8,9
America de Nord EURUSD reprezintă 1 EUR per x USD (dolar american) EURUSD -17,0
Australia și Pacific AUDUSD reprezintă 1 AUD per x USD (dolar australian) AUDUSD -13,3
Australia și Pacific NZDUSD reprezintă 1 NZD per x USD (dolar neo-zeelandez) NZDUSD -13,6
America Centrală și de Sud USDARS reprezintă 1 USD per x ARS (peso argentinian) USDARS 1,3
America Centrală și de Sud USDBRL reprezintă 1 USD per x BRL (real brazilian) USDBRL 9,1
America Centrală și de Sud USDMXN reprezintă 1 USD per x MXN (peso mexican) USDMXN 7,1
Asia USDCNY reprezintă 1 USD per x CNY (yuan renminbi chinezesc) USDCNY 0,4
Asia USDHKD reprezintă 1 USD per x HKD (dolar Hong Kong) USDHKD 0,1
Asia USDINR reprezintă 1 USD per x INR (rupie indiană) USDINR 2,3
Asia USDJPY reprezintă 1 USD per x JPY (yen japonez) USDJPY 4,5
Asia USDKRW reprezintă 1 USD per x KRW (won sud-coreean) USDKRW 3,0
Asia USDMYR reprezintă 1 USD per x MYR (ringgit malaiezian) USDMYR 1,5
image 41 image
Asia USDSGD reprezintă 1 USD per x SGD (dolar singaporez) USDSGD 6,1
Asia USDTHB reprezintă 1 USD per x THB (baht thailandez) USDTHB 1,6
Africa USDZAR reprezintă 1 USD per x ZAR (rand sud-african) USDZAR 14,4
42 Parametri de referință comuni ai scenariilor de simulare a situațiilor de criză în legătură cu extinderea sau limitarea ipotetică a marjelor între indicii de care sunt legate ratele dobânzii aferente titlurilor de valoare din portofoliu Domeniul de aplicare al scenariului
Regulamentul privind FPM Active tipice IR (Swap pe rata dobânzii)
Active eligibile Situație de criză Parametri
(a) instrumente ale pieței monetare -Certificat de depozit (CD) -Efecte de comerț (EC) Da Da Tabelul 6, 7 Tabelul 6, 7
-Titluri de stat, bonuri de trezorerie și obligațiuni emise de autoritățile locale -Obligațiuni corporative Da Da Tabelul 6, 7 Tabelul 6, 7
(b) securitizări eligibile și efecte de comerț garantate cu active (ABCP) -Securitizări eligibile -ABCP Da Da Tabelul 6, 7 Tabelul 6, 7
(c) depozite la instituții de credit -Depozite, din care depozite la termen Da Tabelul 6, 7
(d) instrumente financiare derivate -Instrumente financiare derivate tranzacționate pe o piață reglementată -Instrumente financiare derivate tranzacționate extrabursier Da Da Tabelul 6, 7 Tabelul 6, 7
(e) acorduri repo -Acorduri repo Nu
(f) acorduri reverse repo -Acorduri reverse repo Da Tabelul 6, 7
(g) unități sau acțiuni ale altor FPM -Acțiuni emise de alte FPM Da Extrapolarea rezultatelor la acțiunile emise de alte FPM
image 43 image 44 Parametri de referință comuni ai scenariilor de simulare a situațiilor de criză în legătură cu nivelurile ipotetice de răscumpărare Domeniul de aplicare al scenariului
Regulamentul privind FPM Active eligibile Active tipice Răscumpărare (SC pentru lichiditate în sens invers) Răscumpărare (SC pentru lichiditate săptămânală) Răscumpărare (2 investitori principali)
Situație de criză Parametri Situație de criză Parametri Situație de criză Parametri
(a) instrumente ale pieței monetare -Certificat de depozit (CD) -Efecte de comerț (EC) Da Da Autoevaluare Autoevaluare Da Da Tabelul 10, 11 Tabelul 10, 11 Da Da Tabelul 10 Tabelul 10
-Titluri de stat, bonuri de trezorerie și obligațiuni emise de autoritățile locale -Obligațiuni corporative Da Da Autoevaluare Autoevaluare Da Da Tabelul 10, 11 Tabelul 10, 11 Da Da Tabelul 10 Tabelul 10
(b) securitizări eligibile și efecte de comerț garantate cu active (ABCP) -Securitizări eligibile -ABCP Da Da Autoevaluare Autoevaluare Da Da Tabelul 10, 11 Tabelul 10, 11 Da Da Tabelul 10 Tabelul 10
(c) depozite la instituții de credit -Depozite, din care depozite la termen Da Autoevaluare Da Tabelul 10, 11 Da Tabelul 10
(d) instrumente financiare derivate -Instrumente financiare derivate tranzacționate pe o piață reglementată -Instrumente financiare derivate tranzacționate extrabursier Da Da Autoevaluare Autoevaluare Da Da Tabelul 10, 11 Tabelul 10, 11 Da Da Tabelul 10 Tabelul 10
(e) acorduri repo -Acorduri repo Da Autoevaluare Nu Tabelul 10, 11 Nu Tabelul 10
image image
(f) acorduri reverse repo -Acorduri reverse repo Da Autoevaluare Da Tabelul 10, 11 Da Tabelul 10
(g) unități sau acțiuni ale altor FPM -Acțiuni emise de alte FPM Da Autoevaluare Da Tabelul 10, 11 Da Tabelul 10
image 45 image 46 Tabelul 10
Active Articolul CQS
Activele menționate la articolul 17 alineatul (7)[1] care au un grad ridicat de lichiditate și care pot fi răscumpărate și decontate în termen de o zi lucrătoare și care au o scadență reziduală de până la 190 de zile art. 24 lit. (e) 1
Numerar care poate fi retras cu o notificare prealabilă de cinci zile lucrătoare, fără penalizare art. 24 lit. (e) art. 25 lit. (d)
Active cu scadență săptămânală art. 24 lit. (e) art. 25 lit. (d)
Acorduri reverse repo care pot fi reziliate cu o notificare prealabilă de cinci zile lucrătoare art. 24 lit. (e) art. 25 lit. (d)
x100 % = Active lichide săptămânale (grupul 1)
Activele menționate la articolul 17 alineatul (7) care pot fi răscumpărate și decontate în termen de o săptămână lucrătoare art. 17 alin. (7) 1,2
Instrumentele de piață monetară sau unitățile sau acțiunile altor FPM pe care acestea le pot răscumpăra și deconta în termen de cinci zile lucrătoare art. 24 lit. (e) art. 25 lit. (e) 1,2
Securitizări eligibile și efecte de comerț garantate cu active (ABCP) art. 9 alin. (1) lit. (b) 1
x85 % = Active lichide săptămânale (grupul 2)
image 47 Tabelul 11
Ieșiri nete (%)
Investitor profesionist 40
Investitor de retail 30
image image 48 Parametri de referință comuni ai scenariilor de simulare a situațiilor de criză în legătură cu șocurile macrosistemice ipotetice care afectează economia în ansamblu Domeniul de aplicare al scenariului
Regulamentul privind FPM Active eligibile Active tipice Macro
Situație de criză Parametri
instrumente ale pieței monetare -Certificat de depozit (CD) -Efecte de comerț (EC) Da Da Tabelele 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11 Tabelele 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11
-Titluri de stat, bonuri de trezorerie și obligațiuni emise de autoritățile locale -Obligațiuni corporative Da Da Tabelele 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11 Tabelele 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11
(b) securitizări eligibile și efecte de comerț garantate cu active (ABCP) -Securitizări eligibile -ABCP Da Da Tabelele 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11 Tabelele 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11
(c) depozite la instituții de credit -Depozite, din care depozite la termen Da Tabelele 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11
(d) instrumente financiare derivate -Instrumente financiare derivate tranzacționate pe o piață reglementată -Instrumente financiare derivate tranzacționate extrabursier Da Da Tabelele 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11 Tabelele 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11
(e) acorduri repo -Acorduri repo Nu Tabelele 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11
(f) acorduri reverse repo -Acorduri reverse repo Da Tabelele 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11
(g) unități sau acțiuni ale altor FPM -Acțiuni emise de alte FPM Da Tabelele 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11
image Apendice A. Exemplu de situație de criză care combină diverșii factori menționați în secțiunile 4.2 - 4.7 cu cererile de răscumpărare ale investitorilor Un exemplu practic al unei posibile puneri în aplicare a secțiunii „Combinarea diverșilor factori menționați în secțiunile 4.2-4.7 de mai jos cu cererile de răscumpărare ale investitorilor" este prezentat mai jos. Tabelul de mai jos estimează pierderile suportate de FPM în cazul unei crize privind răscumpărările sau piața (șocuri privind creditul sau rata dobânzii). Primul scenariu: șocul privind prima de credit de 25 de puncte de bază Al doilea scenariu: șocul privind rata dobânzii de 25 de puncte de bază
Cei mai mari Investitori trei investitori foarte stabili (25 %) (15%) ↓ ↓
Răscumpărări 0 % 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90 %
Portofoliul inițial 2 pb 3 pb 5 pb 6 pb 8 pb 9 pb 11 pb 12 pb
Primul scenariu 7 pb 9 pb 13 pb 18 pb 24 pb 32 pb 45 pb 66 pb 110 pb 236 pb
Al doilea scenariu 3 pb 4 pb 6 pb 9 pb 12 pb 16 pb 21 pb 28 pb 38 pb 85 pb
WAL (zile) 105 117 131 149 169 192 219 249 290 320
Această simulare de criză arată că o răscumpărare de către cei mai mari trei investitori (25 % din activele nete) ar conduce la o durată de viață medie ponderată (weighted average life- WAL) peste pragul de reglementare de 120 de zile (pentru un fond de piață monetară pe termen scurt) și ar determina o pierdere în portofoliu de aproximativ 2-3 puncte de bază, în condiții normale. Același nivel de răscumpărări cumulative cu o creștere a primelor de credit de 25 de puncte de bază ar determina o pierdere de aproximativ 13-18 puncte de bază. B Exemplu de răscumpărări bazate pe un model de comportament al investitorului, în conformitate cu împărțirea datoriilor pe categorii de investitori. Acesta implică simularea comportamentului fiecărui tip de investitor și stabilește o simulare bazată pe alcătuirea datoriilor FPM. image Exemplu de clasificare a investitorilor și de simulare a comportamentului lor (cifrele prezentate nu sunt reale): Tipul de investitor Răscumpărări înregistrate pentru acest tip de investitor Investitor instituțional mare Entitate din grup (bancă, asigurare, cont propriu) Fond de investiții Investitor instituțional mic Rețea de bănci private Investitor de retail cu distribuitor A Investitor de retail cu distribuitor B După o zi După o săptămână După o lună 25 % 75 % 100 % 20 % 40 % 40 % 20 % 65 % 100 % 10 % 25 % 40 % 15 % 40 % 75 % 5 % 10 % 20 % 7 % 15 % 20 % Răscumpărări simulate pentru această categorie de investitori Investitor instituțional mare 75 % Entitate din grup (bancă, asigurare, cont propriu) 0 % (în acord cu SAI) Fond de investiții 65 % Investitor instituțional mic 25 % Rețea de bănci private 40 % Investitor de retail cu distribuitor A Investitor de retail cu distribuitor B 10 % 15 % Pentru a crea o astfel de simulare, administratorul trebuie să facă presupuneri privind comportamentul fiecărui tip de investitor, bazate în parte pe răscumpărările istorice. În exemplul de mai sus, administratorul a remarcat că investitorii de retail care au investit prin distribuitorul A ies, din punct de vedere istoric, mai încet de pe piață în caz de dificultate, însă manifestă același comportament pe parcursul unei luni comparativ cu investitorii de retail care au investit prin distribuitorul B. Acest exemplu fictiv arată o posibilă clasificare pe care administratorul o poate utiliza pe baza datelor disponibile privind datoriile FPM și comportamentul investitorilor săi. image C. Exemple de scenarii globale de simulare a situațiilor de criză pe care administratorul le- ar putea lua în considerare: evenimentul în care a fost implicată firma Lehman Brothers, prin calibrarea tuturor factorilor relevanți cu o lună înainte de eșecul acestei firme; A) un scenariu care include o combinație a următorilor trei factori: i) o modificare paralelă a ratei dobânzii (x), ii) o schimbare a marjelor de credit (y) și iii) o criză privind răscumpărarea (z)); B) un scenariu care include o combinație a următorilor trei factori: i) o modificare paralelă a ratei dobânzii (x), ii) o modificare a marjelor de credit (y) și iii) o criză privind răscumpărarea (z)), variabilele x, y și z fiind cele mai grave cifre/modificări înregistrate de fond, în mod independent, în ultimele 12 luni.


Căutare avansată

Tipuri de acte normative

lege (300), hotărâre (1497), decret (1126), decret-lege, ordin (2128), instrucțiuni (14), circulară (24), dispoziție (2), sinteză, răspuns, normă (88), regulament (83), ordonanță (21), precizări, criterii (1), contract muncă, decizie (1395), ordonanță de urgență (116), situație, listă (20), comunicat (226), constituție (1), moțiune (1), declarație (1), convenție (3), completare, metodologie (35), anexă (39), rectificare (63), acord (13), procedură (49), statut (4), apel, îndrumar, amendament (10), proces verbal (1), încheiere (5), sentință (9), mesaj, tarif vamal, cartă (1), protocol (5), raport (1550), proclamație, înțelegere, reglementări (9), memorandum (1), aranjament (1), tratat (2), instrument pentru amendare, act adițional (6), nomenclator, proiect de lege (2), program (4), opinie separată, programă analitică , codul de etică, strategie (6), addendum, rezoluție (3), plan (8), contract-cadru (2), prescripții, codul internațional de management, reguli (2), codul justiției militare, act, act internațional, metodă (1), codul internațional pentru cereale, codul internațional (ftp), codul lsa, contract, ghid (14), tablou de evidență (1), casare, normativ (2), recurs, document, cerințe (1), modul, condiții și proceduri, manual de operare, standard (4), codul civil, codul de procedură civilă, codul comercial, codul aerian, codul familiei, codul penal (1), codul de procedură penală, codul muncii, codul fiscal (1), codul silvic, codul de procedură fiscală, codul vamal (1), sistem, repere metodologice, codul pentru construcția navelor speciale, codul modu

Emitenți
Academia de Științe Agricole și Silvice (1), Academia de Științe Juridice din România, Academia Română (1), Act Internațional (35), Administrația Națională a Penitenciarelor (23), Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale, Adunarea Constituantă, Agenția de Cooperare Internațională pentru Dezvoltare, Agenția Națională pentru Pescuit și Acvacultură, Agenția de Cooperare Culturală și Tehnică, Agenția Națională a Funcționarilor Publici (3), Agenția Națională Antidoping (2), Agenția Națională Antidrog, Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate , Agenția Națională de Administrare Fiscală (76), Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (3), Agenția Națională de Control al Exporturilor, Agenția Națională de Control al Exporturilor Strategice și al Interzicerii Armelor Chimice, Agenția Națională de Integritate (2), Agenția Națională de Privatizare, Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane, Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane, Agenția Națională pentru Achiziții Publice (3), Agenția Națională pentru Comunicații și Informatică, Agenția Națională pentru Dezvoltare Regională, Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați, Agenția Națională pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii și Cooperație, Agenția Națională pentru Ocupare și Formare Profesională, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (5), Agenția Națională pentru Privatizare și Dezvoltarea Întreprinderilor Mici și Mijlocii, Agenția Națională pentru Protecția Dreptului Copilului, Agenția Națională pentru Resurse Minerale (44), Agenția Națională pentru Romi, Agenția Națională pentru Sport, Agenția Nucleară, Agenția pentru Agenda Digitală a României , Agenția pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii, Agenția pentru Strategii Guvernamentale, Agenția Română de Dezvoltare, Agenția Română pentru Conservarea Energiei, Agenția Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, Asociația Generală a Medicilor, Asociația Generală a Vânătorilor și Pescarilor Sportivi (1), Asociația Națională a Evaluatorilor Autorizați (4), Asociațiile Patronale ale Producătorilor de Alcool și Băuturi Alcoolice, Autoritarea Națională pentru Comunicații, Autoritatea Competentă de Reglementare a Operațiunilor Petroliere Offshore la Marea Neagră, Autoritatea de Supraveghere Financiară (85), Autoritatea Electorală Permanentă (1670), Autoritatea Hipică Națională, Autoritatea Națională Pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții (3), Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, Autoritatea Națională pentru Tineret, Autoritatea Națională a Vămilor, Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate (16), Autoritatea Națională de Reglementare în Comunicații, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (140), Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale, Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice - A.N.R.S.C. (7), Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală